StarCraft II  |   StarCraft Encyklopedie  |   Diablo III

StarCraftCZ.com

StarCraftCZ.com
Aktuálně ze světa SC:  Soutěž o knížku StarCraft II: Flashpoint (číst)
Poslední příspěvky na fóru:   Poslední komentáře:
Amer & Tasheel T… » 16.06. 16:11
https://www.maleenha… » 15.06. 08:42
nike air huarache » 15.06. 04:02
mens grey nike train… » 15.06. 03:58
  Chicos Tak na konci roku už musím naš… »
Soutěž o knížku StarCraft II: Flashpoint
Hudryn A ja jsem dalsi kdo tu chodi:)… »
Soutěž o knížku StarCraft II: Flashpoint
Harry OK, já myslel, aby třeba tady a… »
Soutěž o knížku StarCraft II: Flashpoint

©kola multiplayeru - Část 3: Základy průzkumu

03.11.2010 | 10:48 - Horror

Po delší odmlce, kdy mi nešel internet/měl jsem moc práce, jsem zpět. Prvně bych asi měl nějak zhodnotit první dva týdny. Z prvního úkolu přišlo replayů poměrně hodně. Jeho cílem bylo zjistit, co je potřeba k dosažení určitých populačních limitů a v jakých časech jich lze dosáhnout. Bohužel či bohudík doba pokročila a s novým patchem a změnami už to není tak důležité, protože máte hodiny přímo ve hře. T a P měli velice podobné časy, jen Zerg byl rychlejší. Myslím, že nemá cenu, abych to nějak více rozebíral, větší limity jdou rychleji dosáhnout s rychlou expou, což je logické. Druhý úkol byl mnohem složitější, což si uvědomuji už jen kvůli tomu, že počet replayů byl drasticky menší než v prvním případě. Ve zkratce největšího příjmu se dosáhlo transferem 16 těžičů z mainu do expy. Pro ty, co píší, že by rádi něco od základů a nějaké build ordery popř. nějaké zázračné rady jak vyhrát snadno a rychle, tak podle cz/sk ladderu je více jak 80 % všech hráčů v diamondu nebo platině, a to si myslím, že nejsou hráči, co potřebují rady jak stavět. Na základě toho a i podle reakcí atd. jsem se rozhodl, že tento cyklus článků trochu přehodnotím, ale to se dočtete až na konci dnešního čtení.

Dnes poměrně stručně základy scoutu a strategických rozhodnutí.

Jistě všichni víte, že určité jednotky a technologie vám dávají ve hře převahu popř. větší herní jistotu a v počáteční fázi hry se k nim chcete dostat co nejdříve. Za Zergy jsou to určitě Mutalisci, za Terrany Tanky, Thory, Banshee, atd. , za Tosse Kolos, DT, Void Ray nebo třeba blink pro Stalkery. Nicméně při úplném rushování těchto jednotek nemáte zrovna oslňující obranu, proto je neuvěřitelně důležitý scout z obou stran. Jednak pokud jste vy techující strana, potřebujete vědět, jestli na vás nepřítel nejde. To znamená například dělníka pod nepřátelským cliffem a ještě něco u Xel’Naga věže po cestě. I za druhou stranu musíte mít přehled a udělat obranné popř. útočné opatření. V opačném případě by mohla hra nemile rychle skončit.

Není nic horšího než hrát naslepo a doufat, že to vyjde. Ze začátku je scout jasný, ale v pozdější fázi hry ho hráči využívají méně, viz památná hra Kačer vs PredY na WGT. PredY několik minut nedal scan a ani jinak nescoutnl Carriery, které se následně ukázaly jako smrtící, ačkoli po zemi PredY Kačera smetl během pár vteřin.
Kdy scoutovat si můžete zjistit sami z replayů. Díky Blizardu, který se patrně hru snaží dělat jednodušší a jednodušší, si můžete přes menu zapnout „ingame timer“, který vám odpočítává herní čas, takže stačí z repu vykoumat, kdy mají ostatní rasy strategické křižovatky v techu a poslat scouta nebo kliknout scan. Na druhou stranu jednak kvůli tomuto, tak i kvůli již zaběhnutým stereotypům se hraje poměrně pasivně do střední fáze hry, což je podle mě škoda. I když je jednodušší bránit, protože se vám vyrábí jednotky víceméně do bitvy, tak i útok má hodně kladů.

Když útočíte, tak máte přehled a určitou možnost volnosti co se rozhodováni týče. Soupeř má víceméně jasno: když mu stojíte před bází, popř. děláte drobné nájezdy, tak pumpuje jednotky do obrany, aby náhodou neprohrál.
Lze toho dobře využít právě v začátcích hry. Je to, řekněme, takový optický klam. Příklad: ZvP, Zerg udělá fast expu, má po cestě Zeglingy rozestavené tak, aby věděl, jestli jde útok. Když nic nejde, tak valí Drony, techuje Lair atd.
Takže není nic lepšího např. v průběhu techování Warpgate vyjet s pár Zealoty a Stalkery, zabít/vyhnat lingy, kteří hlídají po cestě a tím Zegra uvedete do nejistoty a on začne produkovat armádu bojových jednotek. Bude tím pádem vyrábět méně Dron, mít menší příjem a Toss si sám založí expu, čímž se hra relativně bezpečně přesune do střední fáze.
Stejně tak může Zerg postrašit Terrana produkcí několika Roachů, aby si udělal bunkry do obrany a tím mu zpomalit tech třeba na nepříjemné Banshee. Ze strany Terrana při techu udělat více mariňáků než je běžné, zjistit si kde má Zerg Overlorda, či lingy, co hlídají váš pohyb, a vzít všechny mariňáky s pár scv a postrašit ho, že jde na něj nějaký all-in a v půlce se otočí zpátky do báze. Přitom ve skutečnosti se už dělá Thor s Medivacem na drop/Banshee a soupeř utrácí za Crawlery a Roache s lingama, aby ubránil domnělý push.

Těmito fintami můžete snadno soupeřův scout a získané informace obrátit proti němu, aniž by si toho byl vědom. Bude skákat podle toho, jak vy pískáte. Stacraft 2 je teprve v plenkách, ale mně se zdá, že hráči málo experimentují. Já sám např. poslední dobou hraji velmi nestandardně, ačkoli jsem za Zergy dost limitován v možnostech oproti T a P. Ale o to více mě baví, když něco vyjde a i když teď spíše prohrávám, tak věřím, že se to posléze otočí v můj prospěch. Aneb jak říkají Korejci a top hráči: "today lose, win tomorrow" nebo zkráceně "losing is winning". Pro neangličtináře: i prohrami lze vyhrávat s tím, že nad vaší prohrou přemýšlíte a poučíte se z ní.

Teď k té proklamované změně ze začátku. Po konzultaci s několika lidmi jsem dospěl k názoru, že by bylo asi nejlepší dělat to, co chcete vy, takže na fóru se můžete vyjádřit, o čem byste si rádi přečetli příště.

Možnosti jsou:
a) Rozbory replayu Top světových hráčů / vybrané repy z domácí scény:  myšlenkové pochody, co, kdy, jak, proč, jelikož není ani tak důležité se na replay podívat jako ho pochopit.
b) Rozebrání vybraných témat, o kterých byste chtěli vědět více: odpověď na 4gate, MMM, mutaling, startovní openingy, atd.
c) pokračování ve “škole multiplayeru” bez vnějšího zásahu - prostě budu dál pokračovat v tom, co bylo naplánované.

Jinak pro ty z vás, co chtěli linky a nějaké důkazy, že vůbec někdy něco takového jako škola starcraftu a treninkové plány existovalo, že to není jen výplod mé choré mysli: http://www.youtube.com/watch?v=L7XiE_V0PZ8 atd.
Je tam asi 10 lekcí, možná víc ze Starcraft 1 (pro ty co ovládají angličtinu a rozumí, tak jsou tam zajímavé věci použitelné i ve dvojce). Autoři měli i své stránky, ze kterých jsem čerpal, ale jak jsem už říkal dříve, nadále bohužel nejsou funkční.

Zdroj: vlastní
Komentáře



Ochrana proti spamu. Napište číslici pět:

Milius - 06.11.2010 | 16:33   (odpovědět)

Ahoj, zacatecnici se musi ucit z replayu a urcite jim nepomuze navod na rushe nebo build ordery. Ostatni spise uvitaji ruzne vychytavky za jednotlive mapy. Tedy na ktere mape, pri jakem postaveni s jakou rasu ... Na co si dat pozor, komenty prikladama z repleyu. Kdysi davno to na progamers delal jenda a megadeth. Ale to uz je 10let zpatky Urcite ty myslenkove pochody budou mit nejvetsi prinos. Hodne her se vyhrava spravnym timingem a momentem prekvapeni.

maor - 05.11.2010 | 23:46   (odpovědět)

jen bych chtel řict, že patřim mezi 20% co jsou horší a hrajou bronz. Me by zajimalo, jak hrat, abych byl v lepší lize.
viděl jsem dost zajímavou verzi cannon rushe. přijel s probou do báze a začal stavět 3 pylony najednou, ja nemel dost zealotu a jak mel pylon zacal nekolik cannonů najednou. Dokud clovek nema stalkera, je to dost silný.

Marek53 - 04.11.2010 | 21:19   (odpovědět)

To myrec: Ver mi nebo ne, ale brood lordi se mutujou z corupteru, coz sou mimochodem aa. Tudis, kdyz zacne delat letectvo, pouze prestanes mutovat dalsi brood lordy a pokracujes ve vyrobe corrupteru. A tim ze vetsina lidi neumi vuci brood lordum hrat sem myslel to, i kdyz ma armadu zeme-vzduch tak vetsinou zapomene zacilit brood lordy a strili na broodlingy, ktery ho postupne oddelaj.

To Green: Dik za podporu

PredY - 04.11.2010 | 12:55   (odpovědět)

To myrec: jestli myslis hru z mezihernaku na metalopolis tak ano

Threo - 04.11.2010 | 08:55   (odpovědět)

To Green: trosku mimo misu s tema stalkerama

Green - 03.11.2010 | 23:38   (odpovědět)

sry, Marek53* preklep

Green - 03.11.2010 | 23:38   (odpovědět)

nj, ale jak rekl Marek43, pokud hrajes za terrance a jedes do obrany(marinaci), tezko se masa broodu zabiji a par vikingu ti stejne moc nepomuze, kdyz tam s broodama jsou jeste defove, u protu je to jednodussi, par stalkru to vyridi hned

Chicos - 03.11.2010 | 23:10   (odpovědět)

tezkou chybu broody nemuzou ani na vduch takze par aa a packo

myrec - 03.11.2010 | 23:08   (odpovědět)

To PredY: myslis ako proti kacerovi ?

myrec - 03.11.2010 | 23:03   (odpovědět)

povedat ze niekto nikto nevie hrat proti broodlordom je hlupost.. to je ako povedat ze nikto nevie hrat proti carrierom alebo battlecruiserom
to je tak late jednotka ze ak ho tym prekvapis tak ten protihrac urobil chybu ....

Marek53 - 03.11.2010 | 22:00   (odpovědět)

To AlA: To, ze te nemuzou prekvapit za protosse si sebral kde? Ja mam docela dobrou stategii za zergy, ktera se osvedcila nejen v 1v1, ale i v 2v2 a 3v3, kde to nepritele hoodne prekvapilo. Zacnu zergling rushem, drzim ho v bazi a techuju na brood lordy, proti kterym neumi skoro nikdo hrat. Hra obycejne konci masou broodlingu v jeho bazi.

PredY - 03.11.2010 | 20:16   (odpovědět)

To AlA: nesouhlasim, u protosse je nejdulezitejsi scoutnout jestli ma druhy gas / jak brzo ho udelal, z toho si dokazes odvodit 100000 veci
i kdyz s tim druhym gasem to plati i u ostatnich ras..

skelton - 03.11.2010 | 19:47   (odpovědět)

taktak ... s probou najit jen nepritele najit kolik ma proxy a hned vymenit za observra ... a kdo to neumi by pri ovladami proba zapomel budovat ekonomiku(ale to se pak tyka vsech ras)

AlA - 03.11.2010 | 17:24   (odpovědět)

Sem toho názoru, že třeba protosa ani nemusím scoutovat, jenom vědět kde je a pohlídat si proxy... Stejně nemá co jet co by mě překvapilo(když masuju jen marine a maraudery z 5-6 raxů a fast expou) ze začátku a pak už všechno další poznám z boje.. a ten "scoutovací dělník" mi zatím natěží stovky minerálů ale někdy nad tím přemýšlím možná zbytečně ekonomicky xD

Funny - 03.11.2010 | 17:03   (odpovědět)

GJ treba si to i nekdy naucim hrat xD

Chicos - 03.11.2010 | 16:12   (odpovědět)

Zajimave počtení , osobne scout dost podcenuji ... ( a to je moc moc spatne)

Copyright © 2007-2019 Jata & Jetro | Administrace
Legacy of the Void, Heart of the Swarm, Wings of Liberty, StarCraft: Ghost are trademarks, and Battle.net, StarCraft, Brood War and Blizzard Entertainment are trademarks or registered trademarks of Blizzard Entertainment, Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.