StarCraft II  |  StarCraft Encyklopedie  |  Diablo III

StarCraftCZ.com

StarCraftCZ.com banner
Aktuálně ze světa SC:  Sout? o knku StarCraft II: Flashpoint (číst)

Recenze Queen of Blades

Vzhledem k tomu, e kniha u nás není k sehnání a e prakticky obsahuje u známý d?j, neváhal jsem recenzi psát velmi spoileroidní formou. ?t?te tedy na vlastní nebezpe?í :)

SC : Queen of Blades je kniha, která prakticky navazuje tam, kde skon?ila K?íová cesta. Co je rozhodn? dob?e, protoe za známý p?íb?h jsou body navíc. První kapitola za?íná po pádu Konfederace a Raynorov? "dezerci". Správn? tušíte, e se zaobírá p?eván? zergskou kampaní, lépe ?e?eno (a jak název napovídá) zrodem Královny ?epelí.

Zde leí první zádrhel, protoe autor se musel vypo?ádat s problémem, jak co nejlépe odvypráv?t zergské ?ásti p?íb?hu. V tomhle ohledu bohuel vybral snad nejhorší monost, jakou mohl - ?ást zergských "briefing?" a ostatních dialog? budete sledovat jako Raynorovy sny, ?ást p?ímo s Raynorem, jako špiónem schovaným n?kde za bukem, zatímco se Cerebrati v klidu vykecávají. Pozd?ji Raynor stejným zp?sobem špehuje i Protossy. Celé to vypadá neuv??iteln? pitom?, take dobrou polovinu knihy Raynor ned?lá nic jiného, ne sám !!! b?há sem a tam po Charu a je sv?dkem d?leitých událostí.

Autor evidentn? špatn? vyhodnotil smysl animace "The dream", která ukazuje telepatické volání Sarah Kerriganové o pomoc v dob?, kdy ješt? nebyla pln? transformována (co bylo d?vodem, pro? se Raynor se svojí skupinou na Char vydal) a klidn? telepatické spojení pouil i mnohokrát poté, aby Raynorovi (a ?tená?ovi) umonil p?ítomnost u zergských briefing?.

V?bec celá akce, kdy Raynor naene všechny své následníky na Char za záchranou jediného ?lov?ka, p?ímo do srdce zergského roje, ne?ekne jim po?ádn? pro?, ztratí p?i tom všechny lod? (krom? Hyperionu) a 90 % mu?, p?sobí hrozn? um?le. P?itom ve h?e to tak bezhlav? rozhodn? nevypadalo.

První t?etina knihy se v?nuje "záchranné operaci" (mise Nový Dominion a Agent of the swarm) a bohuel atmosférou dost p?ipomíná knihu Rychlost temnoty. Tzn. nudné a ohrané : skupina p?choty se snaí probojovat n?kam skrz Zergy. Poté dochází ke známemu zvratu - vylíhnutí Kerriganové. Ta nechává Raynora a jeho zbylé mue jít, ale ukradne jim dropshipy, aby mohla infiltrovat stanici Amerigo a ostatní lod? na orbit? (jak mohly Zergové ty lod? upilotovat je mi záhadou). Raynor se se svými lidmi tedy nachází opušt?ný na Charu.

Další ?ást knihy je u zmín?né pobíhání po Charu a st?ídavé špehování Zerg? a Protoss?, které vyznivá skute?n? neuv??iteln? trapn?, protoe to autor podává, jako by Old Shatterhand odposlouchával poradu indián? n?kde okolo ohn? a ne vládce celých roj?, pop?. velitele protosských jednotek uprost?ed svých základen.

P?esn? podle d?je SC na Charu tedy p?istávají Protossové a poušt?jí se do boje se Zergy. Tady je bohuel další ohromné zklamání, protoe protosská armáda je prezentována jako sto zealot? v ?ele s Tassadarem. Pro Raynora platí to samé - jedinou jednotku, kterou má k dispozici jsou mari?áci. Take z n?kolika monumentálních bitev na Charu autor ud?lal sm?šné šarvátky malého po?tu jednotek naprosto nepouitelného sloení. Pro Zergy to našt?stí neplatí, ale tam je zas jiný problém. Autor sice jmenuje Zerglingy, Hydralisky, Ultralisky, ale u se neobt?uje je v boji n?jak funk?n? rozlišovat, take pro ?lov?ka, co neví, jaké role tyto druhy mají, to p?sobí op?t jako masa jedné jednotky.

Zdá se, e auto?i knih nemohou najít zlatou st?ední cestu, protoe Rychlost temnoty disponuje stejným problémem - naprosto minimalistická akce pár mari?ák? a firebat? proti pár základním druh?m Zerg? a ádní Protossové. Stín Xel´Nag? je opa?ný extrém, zde m?l snad autor na stole p?ímo seznam jednotek a schopností, která musí pouít a po jedné si je odškrtával. Jak dopadl výsledek asi net?eba komentovat - p?sobí to strašn?. Nemusím vid?t v kadé bitv? kadou jednotku, ale protosský výsadek bez Dragoon?? Boe, kde to jsme? Další pom?rn? st?ejní v?c - stav?ní základen - je zcela opomenuta a vynechána.

Dialogy na n?kterých místech p?ímo kopírují dialogy, které známe ze hry, co je rozhodn? plus. Zvyšuje to dojem, e jsme sv?dky historie. D?j pokra?uje známým soubojem Tassadara a Kerriganové, kde se bohuel autor trestuhodn? odklonil od p?edlohy a nechal oba protivníky opravdu bojovat, ?ím naprosto zni?il p?vodní myšlenku. Angli?tina je v kníce celkem obtíná, take bez slovníku jsem z popisu boje pravda moc nem?l. Nicmén? autor nechal Tassadara trapn? prohrát (a zachránil ho zásahem sh?ry). Mezitím, p?esn? podle scéná?e, Zeratul zabil Zasze. Ve h?e jsem m?l dojem, e oba templá?i se potkali u p?edtím a toto byla p?ímo plánovaná akce, jak odlákat Zergy, Kerriganovou a nechat Cerebrata nechrán?ného, ale v knize se setkají a poté, co op?t p?sobí trochu nedomyšlen?.

Následuje další odklon od scéná?e. Zatímco ve h?e Kerriganová dostala za úkol zpacifikovat Zasz?v b?snící roj a Daggoth m?l eliminovat Protossy, v knize je to naopak, z?ejm? proto, aby mohlo dojít k dalšímu boji a to mezi Kerriganovou a Zeratulem, kde autor op?t nechává prohrát Protossa. Ne e bych byl proti názoru, e Kerriganová by byla rovnocenným soupe?em Tassadarovi nebo Zeratulovi, ale autor zde prezentuje oba templá?e velmi neschopn?. Zcela zapomn?l na fakt, e Protossové mají štíty a e psionické, nebo warp ost?í se tak n?jak nedá vykrýt. Konkrétn? u Zeratula si myslím, e prakticky cokoliv, ?eho se warp ost?í dotkne, se okamit? "vypa?í", co v p?ípad?, e nemáte podobnou zbra? boj s ním zna?n? st?uje, i pokud máte šest kon?etin. Navíc by nebylo od v?ci Kerriganovou prezentovat jako na za?átku svého vzestupu a ne rovnou jako soupe?e pro protosské nejlepší vále?níky s t?ímístnou cifrou v kolonce v?k.

Poslední ?ást knihy popisuje sjednocení Tassadarových, Zeratulových a Raynorových sil, zatímco v?tšina roje se p?esunula na Aiur. Tato ?ást je asi nejzajímav?jší, protoe vykresluje po?áte?ní ned?v?ru mezi jednotlivými skupinami, a po jejich v?rnou spolupráci. Zeratul vysv?tluje Tassadarovi celou pravdu o Temných templá?ích a u?í ho jejich schopnostem. Autor popisuje Protossy celkem zda?ile, dialogy jsou napsané kvalitn? a odpovídají jejich osobnosti. Na druhou stranu jsem zcela nepochopil zmínku o tom, e mají i smysl pro humor a sm?jí se vtip?m, co u jejich osobnostem v?bec neodpovídá, nehled? na to, e po takovém prohlášení bych od autora ?ekal aspo? jeden "protosský vtip". Bohuel jsem se nedo?kal.

Kniha vrcholí tím, e se spojenci pokusí Kerriganovou vlákat do pasti a zaúto?it na ní spole?n?. By? se mi myšlenka zoufalého boje více hrdin? proti jednomu silnému protivníkovi líbí, musím mít op?t stejné výhrady, jako u výše. Nemám pocit, e by Kerriganová v této dob? mohla být takovým protivníkem. Navíc autor op?t nechává Kerriganovou vyhrát a masakru zabrání a p?ílet nového Exekutora (mise The hunt of Tassadar). Zeratul a ostatní DT v tu chvíli mizejí do stínu. Zde autor op?t trochu zazmatkoval, protoe ve h?e pak Tassadar zhruba p?t minut po této události ?íká Exekutorovi, e je t?eba najít Temné templá?e, jako by se jejich cesty rozd?lily p?ed n?kolika týdny a ne jakoby sta?ilo dob?hnout Zeratula, který je maximáln? sto metr? daleko :-)

Pokud jde o chyby, tak kniha jich kupodivu moc neobsahuje. Aspo? ne faktických, co je ale z?ejm? zp?sobeno tím, e autor vyuívá sotva 5 % jednotek a staveb a u mari?ák?, zealot? a pár druh? Zerg? prost? není co splést. Síly Kerriganové trochu p?ekvapiv? disponují Devourery, ale ?ert to vem, nikde není ?e?eno, kdy p?esn? se tato mutace objevila. Kniha vyšla v roce 2006 (tedy v dob?, kdy u se intenzivn? pracovalo na SC2) a obsahuje bohuel stejné mrza?ení p?íb?hu jako nov? zve?ejn?ná historie na sc2.com a to fakt, e novým Exekutorem v epizod? III (tj. hrá?em) byl Artanis. Je zajímavé, e toto na fórech nikdo nezmínil, z?ejm? knihu ?etl opravdu málokdo. Bohuel to ale znamená, e Blizzard si za touto interpretací bude stát. S bezejmeným Cerebratem z epizody II p?itom problém nemají.

To je ode m? vše, jdu ?íst SC : Firstborn :-)

Autor: Unimatrix

Copyright © 2007-2024 Jata & Jetro | Administrace
Legacy of the Void, Heart of the Swarm, Wings of Liberty, StarCraft: Ghost are trademarks, and Battle.net, StarCraft, Brood War and Blizzard Entertainment are trademarks or registered trademarks of Blizzard Entertainment, Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.