StarCraft II  |  StarCraft Encyklopedie  |  Diablo III

StarCraftCZ.com

StarCraftCZ.com banner
Aktuálně ze světa SC:  Sout? o knku StarCraft II: Flashpoint (číst)

Extra » kola multiplayeru » 4. ?st

 

Zdravím všechny u ?tvrtého dílu „školy multiplayeru“. Po minulém díle jsem se rozhodl, e následující ?lánky se budou tak n?jak skládat ze všech variant, které jsem dal na výb?r s tím, e to pojmu více do hloubky a rozeberu i další faktory ovliv?ující samotné hraní  viz. první ?ást dnešního ?lánku.
Navíc charakter ?lánk? se kompletn? zm?ní, za?nu úpln? jinak a posléze ?áste?n? naváu na první t?i ?ásti, které mnohem detailn?ji popíšu.

NASTAVENÍ HOTKEYS (KLÁVESOVÝCH ZKRATEK) A POZICE RUKY NA KLÁVESNICI

 
Ne za?nete hrát, doporu?uji strávit chvilku nad rozloením klávesových zkratek a pohybu vaší ruky po klávesnici. Rozhodn? si nastavte všechny produk?ní budovy a p?ední sloty na armádu 1-5 v kombinacích, díky tomu se m?ete pln? v?novat boji a nemusíte stále p?epínat pohled do základny.
Další v?c je, kam si je uloit, aby se vám co nejlépe hrálo. D?íve jsem hrával FPS, take jsem byl zvyklý mít ruku na WASD, u toho jsem z?stal, akorát jsem se p?esunul rukou na ?ísla - obrázek ukáe víc: Jae Dongovo nastavení.

Jak je vid?t, malí?ek se stará o shift a ctrl, prstení?ek se stará o útok a prost?ední?ek s ukazová?kem o ?ísla. Palec na mezerníku. Osobn? mi to p?ijde jako nejrychlejší, zeza?átku se to m?e zdát trochu nepohodlné, ale po n?kolika hrách si zvyknete.
 
Uvedu p?íklad rozloení.

Terran:
1.    Barracks
2.    Factory/Starport
3.    Jednotka, s kterou musím microvat v boji/drop
4.    Hlavní armáda
5.    Drop/air
6.    Tanky/caste?i
7.    Command centra
8.    První expa
9.    Druhá expa
0.    Upgrady

Zerg:
1.    Na dálku – roach/hydra, corrupto?i
2.    Na blízko – ling/ultralisk pop?. spole?n? s infestory
3.    Air – muta/brood
4.    Evo chamber na upgrady
5.    Hlavní hatchery
6.    Všechny ostatní hatchery
7.    Queena z první expy
8.    Overlordi
9.    + 0 moc nepouívám, ale mohla by tam být další queena pop?. všechny grupy posunout, aby bylo na p?edních pozicích víc míst pro bojové skupiny

Protoss:
1.    Jednotky, se kterými je t?eba hýbat/microvat víc ne ostatní tzn. Zealot, Immortal kv?li range 5
2.    Stalker/Colossus
3.    Sentry
4.    Air
5.    Všechny warpgaty
6.    Starport+robotics – p?epínání p?es tabulátor
7.    Hlavní nexus
8.    Warpovací pylon
9.    Forge

Nicmén? kadému to m?e vyhovovat jinak, nastavte si to tedy tak, a? se vám dob?e micruje i macruje, je to znát.
 
Tip: nezapomínejte na klávesy F5-F8, na ty si p?es ctrl m?ete stejn? jako v SC I nabindovat r?zné lokace a pak se na n? stiskem rychle p?esunout.

T?BA MINERÁL                          

O t?b? jsem ji mluvil v druhém ?lánku, dnes se na ni podíváme více z pohledu ?ísel.

 

MPM = mineral per minute (minerály za minutu)
GPM = gas per minute (plyn za minutu)
W = worker (t?i?)

 

Minerály
1 W - 39-45 MPM
2 W - 78-90 MPM
3 W - 102 MPM

 

Plyn

1 W - 33-42 GPM
2 W - 67-84 GPM
3 W - 101-114 GPM
4 W - 114 GPM

 

Rozp?tí v t?b? je dáno vzdáleností minerálu od hlavní budovy.
Pro zlaté minerály to vynásobte faktorem 1.4
 
Ješt? pár v?cí k ekonomice.

Na 1 bázi modrých minerál? nat?íte b?hem minuty:

 

2 W / 1minerál - 672 MPM

3 W/ 1 plyn - 225 MPM

----------------------------
3 W / 1minerál - 816 MPM

3 W / 1 plyn - 225 MPM

U zlatých minerál? (6 krystal?) to je pak:

 

2 W / 1 minerál - 706 MPM
3 W / 1 minerál - 857 MPM
Plyn je stejný jako všude jinde.

Take, kdy jsou na kadém krystalu dva d?lníci, pak pr?m?r na jednoho je 42 MPM. Ale kdy jsou na kadém minerálu 3, pak kadý t?í za 34 MPM. Logicky je tedy lepší d?lníky rozm?lnit do exp/y, kde budou více efektivní s tím, e na zlatém spotu pot?ebujeme o 4 respektive o 6 W mí? ne na klasickém modrém spotu s 6 krystaly.
 
Z toho vyplývá, e p?i supply limitu 200 se nevyplatí mít více jak 3 pln? saturované báze (90W)
 
MULE
 
MULE je do?asná jednotka a m?ete si ji p?ivolat z Orbital Commandu za 50 energie. Vydrí 90 vte?in.  Mula je ekvivalentem asi 4 nebo 3.5W podle vzdálenosti krystalu od mainu.
Celkov? nat?í  250-300 na modrých, nebo 360-400 na zlatých minerálech, záleí na délce cesty k minerálu
MULA má oproti SCV pár výhod:
 
-nestojí supply (vyuitelné hlavn? v lategame)
-mula t?í 2.05x pomaleji ne SCV, ale nese 6x tolik minerál? (30 na modrých a 42 na zlatých)
-muly m?ou t?it na obsazeném minerálu.
 
Pokud by n?koho zajímalo porovnání MULE vs chronoboost, pak doporu?uji pro?íst tento topic na fórech battle.netu.


STAVBA BUDOV

Mnoho hrá?? nad touto problematikou v?bec nep?emýšlí, jednoduše kam se jim to zrovna hodí, tam to „fláknou“. Na druhou stranu, ten kdo ví, co kam stav?t, se m?e vyvarovat nep?íjemným situacím, které mohou ovlivnit jeho hru. Kadá rasa má svá specifika, která bych zde rád rozebral.

Terran:

 

 

Klasický wall-in za terrana, který je hlavn? pot?eba proti zerg?m jako obrana proti rychlým nájezd?m na t?i?e, zná dnes ji kadý. Ale supply depoty/v?e podél cliffu u d?lá mén? hrá??, i kdy je to velice d?leité. Jednak je to obrana proti drop?m, ale zárove? také proti nydusu/leteckému scoutu. Také postavení produk?ních budov (factory/barracks) ve spojení se supply depoty a ú?elovými eng. bay a armory lze vyuít k druhé fázi obrany t?by.

 


Supply depoty tvo?ící hradbu kolem celé t?by, které lze v p?ípad? pot?eby vysunout (drop, zerglingové atd,). První linii však v po?áte?ní fázi obrany expanze tvo?í obranu „choke pointu“ bunkry a tanky.

 

 

Stejné jako u natural expanze s rozdílem, e supply depoty kryjí i fortress tak, aby p?i vysunutí depot? nemohly jednotky na blízko úto?it.

Zerg:

 


Stejn? jako u terrana je i u zerga d?leitá obrana t?by, proto je dobré stav?t spawn. pool/roach warren tak, abyste znemonily soupe?ovi obíhat krystaly a napadat d?lníky (toho je velice d?leité hlavn? p?i nájezdu helion?). Další tech budovy se staví do prostoru p?ed hlavní hatchery, pop?ípad? je moné n?které budovy d?lat i u expanze a tím ztíit soupe?ovi scout, pokud vám odhalí main.

 


Druhou moností je postavit budovu, o které nechcete, aby soupe? v?d?l, n?kde bokem pod overlordem. Na druhou stranu tato budova je potom mnohem jednodušeji napadnutelná, kdy ji soupe? najde.

 


Podobn? jako v mainu je vaším cílem co nejlépe chránit vaše drony, ideální rozestavení v po?áte?ních fázích obrany. Šipka (A) ozna?uje nej?ast?jší útoky na této pozici, tudí ideální obranou je evo chamber za krystaly a dob?e postavený crawler, nebo dva u plynu, další crawler/y je vhodné umístit na opa?nou stranu, kte?í kryjí vchod do mainu (kole?ko B na mini map?). V pozd?jší fázi lze doplnit obranu o sporu hlavn? kv?li detekování neviditelných jednotek.

 


Obrana další expy se standardn? skládá s 2-3 crawler? rozestavených u gasu/za mineral line, + spora jako anti air a detect. Na této pozici je ješt? d?leitý overlord, abyste vid?li na horní patro, jestli tam soupe? n?co t?eba nestaví.

 

 

V lategame je dobré umístit Nydus bu? p?ed natural expu, nebo pokud cítíte, e máte p?evahu, tak n?kam dál na creep zhruba tak, aby tam bylo ze všech hatchery p?iblin? stejn? daleko.

 


Protoss:

 


Za protosse je velice d?leité, proti jaké hrajete rase. Proti terran?m se produk?ní budovy staví kompaktn? kolem nexusu. P?ípadn? se dá ud?lat wall z pylonu, nebo je rozestav?t podél cliffu jako terran na prvním screenu.

 


Stejn? jako terran, i protoss vyuívá ke své obran? proti zergskému swarmu wall-in a to hned v n?kolika variantách. Zde vidíme starý wall (v podání hrá?e Kiwikakiho), který oproti d?ív?jšku doplácí na zvýšený dost?el roach?, kte?í te? bez problém? zni?í budovy tak, e na n? foton nedost?elí.

 


Standardní wall bu? s jednou gateway a cybernetics core, nebo s dv?ma GW. Pr?chod tradi?n? vypl?uje zealot, který nedovolí zergling?m projít.

 


Na mapách s v?tším vchodem je pot?eba u od za?átku vyuívat pylony, nezapomínejte však e v p?ípad? útoku jsou to vaše nejslabší místa.

 


V poslední dob? je ?ím dál více vyuívána „naked foton“ obrana, která se vyuívá jak proti terran?m, tak proti zerg?m. Na tomto screenu je znázorn?na obrana proti terranskému pushi mari?ák? a marauder?: podél hranice dost?elu foton? hodíte dva force fieldy a tím donutíte terranské jednotky, aby šly v ?ad? za sebou uprost?ed místo toho, aby vytvo?ily oblouk, ve kterém by p?edstavovaly mnohem v?tší hrozbu.

Doufám, e byl dnešní ?lánek p?ínosem. Návrhy na další obsah ?lánk? m?ete psát do komentá??, mám sice ur?itý plán, který by m?l pokrýt v?tšinu sou?asných strategií a build?, nicmén? pokud se sejde více lidí se stejným zájmem o ur?itý problém, nemám problém ho v dalším ?lánku rozebrat.
Kadopádn? p?íšt? se m?ete t?šit na detailní rozbor build order?, dopln?ný o replaye a screenshoty.

Copyright © 2007-2024 Jata & Jetro | Administrace
Legacy of the Void, Heart of the Swarm, Wings of Liberty, StarCraft: Ghost are trademarks, and Battle.net, StarCraft, Brood War and Blizzard Entertainment are trademarks or registered trademarks of Blizzard Entertainment, Inc. in the U.S. and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.